Middag - Iman Bayildi

Idag provade jag en rätt som jag velat prova i flera veckor. Iman Bayildi hette den och är en turkisk vardagsmat, ungefär som sveriges motsvarighet till snabbmakaroner och stekt falukorv - som jag har förstått det. försökte googla men fick inte fram nån bra info alls. någon som vet?

det går tydligen och göra på tusen olika sätt. tror jag fick just detta receptet ifrån Mr Jimmy Oliver. 
du behöver 1-2 port:

1 stor tomater eller 6 små
1 Aubergine
1 gul lök
2 klyftor vitlök
lite spenat
lite gurkmeja
lite koriander
lite spiskummin
ev. sultanrussin 


stek löken i lite olja

skär auberginen i lagoma bitar och lägg ner i pannan.

när auberginerna fått lite färg och blivit bruna och mjuka la jag i spenat och tomat

sedan la jag lite sallad i botten på en tallrik och skar lite mossarella för jag var sugen på de.

och sådär blev det och det blev jävligt gott faktiskt. lite starkt men gott.
och så blev det sjukt mycket mat så jag orkade inte äta opp allt, men de är okej.

ha en fin kväll allesammans /C


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0