Frukost, en ultimat sådan

C, det här är något för dig!
Har precis ätit en skål med bovetegröt, skivat äpple, kanel och havremjölk. För mig gör detta underverk för både mage och ork. Om dryga timmen skall jag bege mig mot gymmet för en timmas functional moves.
Det var i boken Peace, Love and Food av Renée Voltaire som jag för första gången kom i kontakt med bovete. Bovete som hör till pilörtsväxter liknar andra sädesslags näringsmässigt men innehåller mer av järn fosfor, kalium och kalsium. Det har en hög halt av proteinet lysin som är en livsnödvändig aminosyra. För mig som föredrar att äta vegetariskt, men med mycket inslag av fisk, är bovete nödvändigt. Det är lättsmält och känslan efter en skål är perfekt!
Är magen glad är människan glad. /L

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0