Funderat lite över dethär med fibrer?

Sedan jag började kolla på innehållsförteckningarna på grajjer jag köper (dvs för två veckor sedan) så har jag stött på en oändlig massa ord som jag inte riktigt förstår eller vet vad det är bra för. Ett utav dessa är FIBRER! WTF? är inte fibrer saker i kläder? Varför skulle min mage må bra av det? Vad är fibrer bra för, vad och var kommer det ifrån och skall jag undvika eller gladeligen mumsa i mig? Vilka livsmedel innehåller mycket resp. lite fibrer? Många frågor som kräver bra svar, L, vet du?

Google gav mig dessa bildträffar, kan ju säga att jag inte blev ett dugg klokare. blev ni?



Puss / C

Kommentarer
Postat av: Ceca

Haha. Du är för söt du =)



Kostfibrer är en sorts kolhydrater,

men till skillnad från de kolhydraterna som finns i tex bröd, pasta, socker - you name it,

så kan inte kroppen tillgodogöra sig ENERGIN i denna typ av kolhydrat.



Födoämnen som innehåller mycket fibrer mättar ofta bättre, och ger en längre mättnadskänsla.

Fibrerna behövs även för att hålla magen igång,

men som med allt annat så är lagom bäst.

Man ska inte överdriva något födoämnesintag,

hur nyttigt det än kan verka att tex chocka kroppen med en helvetes massa frukt, "för det är ju nyttigt"

Lagom är bäst =)



Om du googlar på kostfibrer istället så kan du nog få bättre träffar =)

2011-02-27 @ 10:14:57
URL: http://ceca.blogg.se/
Postat av: Ceca

Hmm.. Det blev lite rörigt där uppe ser jag nu.

Jag menar alltså inte att kostfibrer INTE finns i bröd och pasta etc., vad jag menade var att kostfiberkolhydrater inte är det man i vanligt tal kallar kolhydrater.

Det som är så "farligt" enligt så många,

men som egentligen är väldigt viktigt.

OM man bara ser till att äta rätt sorts kolhydrader =)

2011-02-27 @ 10:18:56
URL: http://ceca.blogg.se/
Postat av: Malin Strömberg

Du har ju iofs redan fått en jättefin förklaring, men rätt enkelt sagt kan man säga att kostfibrer är samma sak som cellulosa, det vill säga som gräs eller bark. Så när du äter kostfibrer sätter du igång tarmarna så de får jobba lite men kroppen kan inte bryta ner den sortens kolhydrat som kostfibrer består av ^^



Poss på daj, jag läser den här härliga bloggen flitigt!

2011-02-27 @ 14:06:49
URL: http://snyggmalinn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0